איך נוודא שהשנה הזו לא הולכת לאיבוד?

איך נוודא שהשנה הזו לא הולכת לאיבוד?

A70A5542-1200x800.jpg
טיפ שפתי

כבר כמעט שנתיים שכולם מסביב מדברים על השפעות הקורונה.

כבר כמעט שנתיים שהסיפורים שאני שומעת בקליניקה משתנים.

לא כולם. אבל גם לא מעט מהם.

*********

הורים שמספרים לי על ילדים שישבו שנה שלמה בבית,

ילדים שכמעט לא יצא להם לפגוש או לשחק עם ילדים אחרים,

שבמשך שבועות שלמים ישבו רק מול הטלוויזיה.

*********

הורים שלא שמו לב, שלא היה להם למי להשוות את הדיבור של הילד,

עם מי להתייעץ, מישהו שיגיד להם שכדאי לפנות לאיש מקצוע.

היום זה כבר די ברור. השנה הקודמת ש"נעלמה לה", העמיקה מאוד את הפער השפתי של חלק מהילדים.

למה?

כי לסביבה שבה הילד חיי יש השפעה עצומה על התפתחות השפה שלו.

היא יכולה להוביל לדלות בשפה, ביכולות המשחק או החברה של הילדים או להעמיק את הפער.

היא יכולה להעמיק את הפער אצל ילדים עם קשיי שפה

וכמובן שיש משמעות קריטית לזמן שבו פונים לקבלת עזרה מקצועית.

*********

בשבוע האחרון אני קוראת הודעות מקולגות, שומעת סיפורים,

מתעסקת בביטולים אינסופיים ביומן שלי  ומבינה שהמון טיפולים נעצרו. שוב.

שאנחנו עלולים אולי לחזור לאותו המצב ולאבד עוד זמן יקר.

*********

רוצה להציע שנהיה חכמים יותר הפעם. לא ניתן לזמן לעבור לו בלי שליטה. ניקח את המושכות לידיים שלנו

איך עושים את זה?

1. יוצרים "זמן מפגש" קצר גם בבית. 

למה זה חשוב? כי ילדים עם קשיי שפה זקוקים לחזרתיות על מנת ללמוד מושגים ורצפים.

זמן המפגש זה הזמן שבו הם לומדים את שמות ימי השבוע (איזה יום היום? ואתמול? ומחר?),

עונות וחודשי השנה (איזה מזג אוויר יש בחורף? מה מזג האוויר היום? איזה חג מגיע החודש).

חוץ מזה שזה יכול לעזור לכם לשמור על איזו שגרת בוקר נחמדה בתוך הבלאגן שמסביב..

***

אם אתם בבידוד משפחתי ארוך,

אפשר לשלוח הודעה לגננת ולשאול אותה על מה לומדים היום במפגש.

אולי גם לבקש אם תוכל לצלם לכם חלק מהחומרים.

אין ילד שלא נהנה להעביר תמונות בפלאפון

ועל הדרך תוכלו לספר לו על הדברים שהוא רואה בתמונות.

2. מתכוננים לט"ו בשבט

כן. הוא ממש מעבר לפינה.

נכון. הוא יחזור גם בשנה הבאה.

אבל, רוב הילדים, ובמיוחד אלו עם קשיי שפה- פשוט לא זוכרים משנה לשנה או זוכרים חלקית.

הם צריכים שמישהו ילמד אותם את המושגים והתהליכים שמתרחשים סביב החג,

כדי שלא יחזרו בעוד שבועיים לגן ולא יבינו מה קורה סביבם.

***

אם יש לכם אפשרות לצאת החוצה-

אפשר לאסוף סוגים שונים של עלים ולהשוות ביניהם.

לנסות למצוא סוגים שונים של גזעי עצים ולהשוות ביניהם.

לחפש פרחים שאתם מכירים ואם צריך לחפש את שמם באפליקציה.

***

אם אתם בבית-

ציירו ביחד פרח ועץ ודברו על החלקים שלהם: גבעול-גזר, עלים, ענפים, עלי כותרת- צמרת, שורשים.

הכינו עציץ או הנביטו שעועית/חומוס (כמו שעשינו פעם בגן) ותסבירו לילד.ה על התהליך.

תארו את התהליך בשלבים- מה עושים בהתחלה, מה אחר כך ומה בסוף.

אפשר להכין למחרת עציץ דומה ולאפשר לילד.ה להסביר לכם את התהליך.

3. קובעים זמן "ביחד" קבוע פעם ביום. 

15 או 20 דקות שבהם אתם קוראים יחד ספר או משחקים יחד במשחק קופסא.

זמן שבו מכבים מסכים ומדברים על הספר או המשחק.

4. אם עצרתם את הטיפול אצל קלינאית התקשורת, 

שילחו לה הודעה ובקשו שתדריך אתכם לגבי דבר אחד שהיתה רוצה שתמשיכו לתרגל

ב"הפסקה" הכפויה הזו.

יש המון דברים שאפשר לתרגול במהלך היום השוטף בבית,

בלי מאמץ או השקעה גדולה מצידכם.

5. אם יש לכם שאלה או התלבטות – תתייעצו

עם הגננת, עם קלינאית תקשורת.

אם יש צורך, צרו קשר עם המכון להתפתחות הילד- תקבעו תור לאבחון או לבדיקת שמיעה

(עד שהוא יגיע כבר מזמן תהיו בחוץ..). אל תתנו לזמן לעבור.

תבחרו דבר אחד או שניים שאתם מתחברים אליהם.

זה מספיק וזה נהדר (:

בתקווה שנחזור במהרה לשגרה
ורק נמשיך לגדל ילדים מדברים, מאושרים ובריאים
מלי

כתיבת תגובה

*כתובת האימייל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים *