שיבושי היגוי אצל ילדים

שיבושי היגוי אצל ילדים

post_02-1200x800.jpg

שיבושים בהיגוי יכולים להופיע במגוון צורות..

שיבושים של הברות:

ילד שלא אומר את כל ההברות במילה: "ננה" במקום "בננה"

ילד שאומר רק חלק מההברה: "שוחן" במקום "שולחן"

שיבושים של עיצורים:

ילד שלא אומר צלילים מסוימים: "אכבת" במקום "רכבת"

ילד שמחליף בין צלילים במילה : "תדור" במקום "כדור"

מהן המילים הראשונות שאומר הילד?

אוצר המילים הראשוני של הילד כולל מילים הקשורות לעולמו : אנשים קרובים אליו ( אבא, אמא, סבתא..), מאכלים שאוהב (במבה, בננה, חלבי..), חלקי גוף (אף, פה, בטן..), בעלי חיים, משחקים, בגדים וכו'.

וישנם עוד מגוון שיבושים..

אצל חלק מהילדים מדובר ב1-2 שיבושי היגוי ואצל אחרים קיימים המון שיבושים בו-זמנית (למשל אצל ילדים עם דיספרקסיה), עד כדי כך שאנשים סביבם מתקשים להבין אותם. מה עושים? אפשר לקרוא כאן

חשוב להבחין בין שיבושי היגוי שדורשים טיפול מקצועי, לבין תהליך טבעי של התפתחות השפה שאיננו דורש תשומת לב מיוחדת. מה שנקרא "תנו לזמן לעשות את שלו".

כמו שניתן לקרוא במתי ילדים מתחילים לדבר בתחילה, ילדים אומרים הברה אחת במילה ועם הזמן מתווספות הברות נוספות ועיצורים נוספים למילים שלהם. סביב גיל 2.5 שנים מצפים מילד להצליח לומר מילים עם 3 הברות (טלפון, אוניה..) ורוב הילדים סביב גיל 3 שנים מצליחים לומר גם מילים עם 4 הברות ( אופנים, אבטיח..).

עיצורים שונים נרכשים בזמנים שונים, מאחר שחלקם קשים יותר להגייה לעומת אחרים. חלק מן הילדים מפיקים את כל העיצורים כבר מגיל צעיר מאוד ואחרים רוכשים אותם עם הזמן. מתי צריך לטפל?

כשמדובר בקושי בהגייה של צליל אחד (ר, ל, ק, ג, ח…) מומלץ להתחיל טיפול סביב גיל 4 שנים. בעיצורים השורקים (ש,ס,צ,ז) מתחילים טיפול רק סביב גיל 5-5.5 שנים, מאחר שהם קשים יותר לרכישה. במקרים של ילדים שמובנות הדיבור שלהם מאוד נמוכה, לא אומרים הרבה עיצורים ו\או מילים שלמות, הטיפול מתחיל בגילאים צעירים יותר (לדוגמא, ילד בן שנתיים שאומר רק הברה אחת במילה – מומלץ שיתחיל בטיפול מקצועי).

כמובן שבכל מקרה של חשש מומלץ להתייעץ עם קלינאית תקשורת.

כאשר לא מדובר על חלק מהתפתחות שפה טבעית, יכולות להיות מגוון סיבות לשיבושים בהגייה :
לקות בשמיעה: גם ירידה קלה בשמיעה כתוצאה מנוזלים באוזניים, יכולה להשפיע מאוד על הדרך שהילד שומע ובהמשך אומר את המילים. ולכן בכל מקרה של חשש, מומלץ לבצע בדיקת שמיעה.

בעיה בתפיסה שמיעתית.

קושי מוטורי בתכנון הדיבור : דיספרקסיה.
ליקויים מוטוריים\מבניים\נוירולוגיים : חייך שסוע, לשון קשורה, מנשך לקוי, טונוס לקוי, הפרעה תחושתית ועוד ועוד

ובשאר המקרים -לרוב הסיבה עדיין לא ידועה..

כתיבת תגובה

*כתובת האימייל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים *