לאפשר. להתאים. להוסיף או : איך נעודד ונפתח את התקשורת של ילדינו

לאפשר. להתאים. להוסיף או : איך נעודד ונפתח את התקשורת של ילדינו

post_03-1200x800.jpg
לאפשר. להתאים. להוסיף או : איך נעודד ונפתח את התקשורת של ילדינו

 

תינוקות מתקשרים עם סביבתם מהרגע בו הם נולדים וסביב גיל שנה, מתחילות להופיע אצל רוב התינוקות המילים הראשונות (מוזמנים לקרוא את המאמרים שלנו בנושא)

הורים רבים שואלים, מה הם יכולים לעשות כדי לקדם ולהשפיע על קצב התפתחות השפה של הילדים.

אז מה ילד צריך בעצם כדי לדבר?

הוא צריך שיהיה לו משהו להגיד.

שיהיה לו מישהו לדבר איתו.

שתינתן לו הזדמנות לדבר.

וגם, לקבל איזשהו פידבק על מה שעשה, שיגרום לו לחזור עליו שוב.

 

נשמע ברור מאליו?! תתפלאו.

הרבה פעמים ה"תנאים" האלו, שנראים כל כך פשוטים, לא מתקיימים \ מתקיימים חלקית ומשפיעים באופן ישיר על קצב התפתחות השפה של הילדים.

למשל, הורים שמתנהלים בקצב מאוד מהיר ומתקשים לשנות קצב ולהתפנות לתקשורת עם הילדים.

ולעומתם, הורים שמשקיעים את כל כולם בילדים, מקפידים להסביר כל דבר, משקיעים בחוברות עבודה ובחוגים.. אבל לפעמים נסחפים בציפיות ובדרישות שלהם.

 

איך נזכור למה לשים לב?  

כלל "שלושת הלמדים" (של מנולסון א., 1992) : לאפשר, להתאים, להוסיף.

 

לאפשר :

תנו לילדים אפשרות ליזום בעצמם את התקשורת אתכם.

כשמדובר בפעוטות : עצרו. חכו. התבוננו. כדי שתוכלו לזהות מתי הילד מנסה ליזום אתכם תקשורת (על ידי תנועות ידיים, הבעות פנים, כל מיני קולות וכו' ).

כשמדובר בילדים גדולים יותר : עצרו מידי פעם את רצף הדיבור \השאלות שלכם ותנו גם להם אפשרות ליזום בעצמם.

 

להתאים :

זיהיתם שהילד מעוניין בתקשורת אתכם? התייחסו אליו והתאימו את עצמכם אליו. אסביר:

פנו את עצמכם מכל "מטרדי היום יום": פלאפונים, מחשבים, טלוויזיה וגם שיחות עם אחרים..

התאימו את עצמכם אל הילד : התקרבו אליו, שבו מולו \ על הרצפה \ הושיבו אותו על הרגליים..

ותראו לו שאתם קשובים אליו. כל ילד ברמה שלו : עם הקטנים אפשר לחזור, לחקות או לפרש את מה שאמרו. עם הגדולים יותר, אפשר לשאול שאלה או להוסיף על מה שאמרו.

אל תשכחו לשמור על תורות בשיחה – פעם הוא ופעם אתם.

 

להוסיף :

הכוונה היא להוסיף ולהרחיב מעבר למה שהילד אומר, וכך לתת לו דגם שפתי נכון ולהעשיר את השפה שלו.  למשל,

אם מדובר בילד קטן שמצביע על אוטו – הוסיפו עבורו את השם של החפץ "נכון. זה אוטו!"

אם מדובר בילד גדול יותר, הרחיבו מעבר לנאמר – " כן. זה מזכיר לי מכונית מרוץ. לאן אתה חושב שהוא נוסע?"

 

זכרו : לאפשר, להתאים, להוסיף.

 

שינויים קטנים בהתנהלות שלנו כהורים, יכולים לגרום לשינויים עצומים בהתפתחות השפה של הילדים שלנו.

 

נשארתם עם שאלות? מוזמנים לרשום לנו תגובה (:

 

 

 

כתיבת תגובה

*כתובת האימייל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים *