גן שפה. כן או לא?

גן שפה. כן או לא?

portfolio_07-1200x801.jpg
גן שפה. כן או לא?

חודש נובמבר, אחרי החגים, זו התקופה שבה מתמודדים הורים רבים עם שאלת ההשמה בגן שפה :

מה זה בכלל? זה מתאים לילד שלי? זה יקדם או יעכב אותו? מה יקרה בשנה אחר כך? ובכיתה א'..?

 

ננסה להתייחס לכמה נקודות מרכזיות.

כמובן שבראש ובראשונה חשוב להתייעץ עם הצוות החינוכי בגן והגורמים הטיפוליים השונים

ניתן גם לקרוא מידע נוסף באתר "האגף לחינוך מיוחד" של משרד החינוך http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Special/MeidaLahorim/

מומלץ גם להתייעץ עם הורים שעברו תהליך דומה.

 

זה מתאים לילד שלי?

גן שפה (או גן לעיכוב התפתחותי) טומן בחובו יתרונות רבים עבור ילדים הזקוקים לכך, אך כמובן שלא כל ילד עם קשיי שפה צריך גן שפה.

כאשר ישנו פער משמעותי מאוד בין היכולות השפתיות של הילד לשאר הילדים בני גילו ו\או כאשר קצב הלמידה וההתקדמות בטיפול של קלינאית התקשורת איטי מאוד

ו\או כאשר יש לילד פערים במספר תחומים התפתחותיים, תתקבל לרוב המלצה על השמה בגן לחינוך מיוחד.

כמה דוגמאות נפוצות:

ילד מעל גיל שנתיים וחצי שלא מדבר כלל או מדבר עדיין במילים בודדות.

ילד עם קשיים משמעותיים בהבעת והבנת השפה, יחד עם קשיים רגשיים ו\או מוטוריים.

ילד שמובנות הדיבור שלו מאוד (!) מונמכת.

 

לעומת זאת, כאשר הילד מטופל על ידי קלינאית תקשורת והטיפול מקדם אותו ועונה על צרכיו, אין צורך בהשמה במסגרת חינוכית מיוחדת.

 

מה זה בכלל גן שפה?

הרעיון של גן שפה הוא לתת לילד מסגרת טיפולית רחבה יותר מזו שהוא מקבל כרגע, כדי שיצליח לצמצם את הפערים ולתפקד כמו שאר הילדים בגיל שלו.

ההבדל הגדול ביותר בין גן שפה לגן רגיל נמצא במספרים:

כ 30 ילדים בגן רגיל. לעומת 8-14 ילדים בגן שפה.

2-3 אנשי צוות בגן רגיל. לעומת גננת, סייעת, בת שרות (בדרך כלל), קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק ומטפלת רגשית בגן שפה.

 

כמובן שישנם הבדלים משמעותיים יותר מעבר למספרים.

  • הגננת בגן שפה סיימה מסלול של חינוך מיוחד וצוות הגן מלווה ומודרך על ידי הצוות הטיפולי.
  • מעבר לתוכנית הלימודים שיש בגן רגיל (חגים ומועדים, אני וגופי וכו'), בגן שפה בונים תוכנית לימודים אישית לכל אחד מן הילדים: קובעים מטרות אישיות בהתאם לקשיים ולצרכים הספציפיים של הילד.
  • וישנם כמובן טיפולים מקצועיים.

נרחיב קצת בנוגע לטיפולים של קלינאית התקשורת בגן:

קלינאית התקשורת בגן מקיימת טיפולים פרטניים, זוגיים וקבוצתיים. סוג הטיפול נקבע בהתאם לצרכים של כל ילד.

חשוב לזכור שעבור חלק גדול מהילדים, היכולת להיות שותפים פעילים ולהביע את עצמם בתוך קבוצה, חשובה יותר מאשר טיפול בחדר סגור עם הקלינאית (בסופו של דבר החיים האמיתיים מתנהלים בחוץ ולא בחדר הסגור).

במהלך היום הצוות נוכח בחלק מן הטיפולים ומקבל הדרכה מהקלינאית לגבי הנושאים אותם צריך לתרגל במהלך השבוע . בצורה הזו, רוב העבודה השפתית נעשית במהלך השבוע, כשהקלינאית כלל לא נוכחת בגן = הילד מקבל טיפול במשך 6 ימים בשבוע, במקום חצי שעה פעם בשבוע.

 

מה קורה בהמשך?..

חשוב לזכור שהמטרה הסופית של ההורים והצוות היא לעזור לילד להשתלב במסגרת חינוכית רגילה ולכן הילדים בגן השפה משתלבים במהלך השנה בגנים הרגילים.

חלקם נמצאים תחילה רק בגן השפה, חלקם משתלבים פעם בשבוע בגן רגיל ואחרים מספר ימים בשבוע. לכל ילד בונים את התוכנית שמתאימה עבורו.

ההחלטה לגבי השנה הבאה נעשית בחשיבה משותפת של הצוות עם ההורים. בסופו של דבר ההורים הם אלו שמקבלים את ההחלטה הסופית.

כנ"ל לגבי העלייה לכיתה א'. חלק מן הילדים מצליחים לסגור את הפערים שהיו להם ומוכנים להתמודד עם הדרישות של כיתה א' רגילה

ואחרים עדיין לא הצליחו לצמצם את הקשיים בצורה מספקת ויתכן שהצוות ימליץ על כניסה לכיתה קטנה יותר. גם כאן, ההחלטה הסופית היא של ההורים.

 

לסיכום,

אין ספק שמדובר בהחלטה לא פשוטה.

אחרי שאספתם את כל הנתונים והתייעצתם עם כל הגורמים הרלוונטיים, ההמלצה שלנו בבואכם לקבל את ההחלטה, היא להסתכל על הילד שלכם ולנסות לענות על השאלות הבאות:

מה הקשיים שלו? מה הוא צריך? מה עוזר לו? ואיך אתם יכולים לתת לו את זה בצורה הטובה ביותר?

מוזמנים כמובן להעלות כל שאלה

בהצלחה!

 

 

 

 

כתיבת תגובה

*כתובת האימייל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים *