איך לעודד שפה ותקשורת בשנים הראשונות

איך לעודד שפה ותקשורת בשנים הראשונות

portfolio_09-1200x801.jpg

עד המילה הראשונה..

  • לאורך כל השנים הראשונות לחייו של התינוק, הוא מבין הרבה יותר ממה שהוא יכול להגיד. הוא מזהה את שמו, מילים אחרות ("איפה אף??") ומבצע הוראות פשוטות ("בוא אלי!"), הרבה לפני שמסוגל להגיד אפילו מילה אחת.
    ולכן.. הקפידו לדבר עם התינוק וללוות כל פעולה שאתם עושים איתו במלל מתאים.
  • בתקופה זו, התינוק אומנם לא מדבר אבל הוא מתקשר איתנו בדרכים רבות לא מילוליות.
    כשהוא בוכה זה לא אומר תמיד שהוא רעב. כשהוא מזיז את הראש בתגובה לבקבוק, כנראה שהוא סיים לאכול..
    לכן.. היו ערניים למסרים של התינוק, פרשו אותם והגיבו בהתאם. בדרך זו, התינוק ילמד שלמעשים שלו יש משמעות וימשיך לפתח את יכולותיו התקשורתיות.
  • תינוקות נולדים עם יכולת לחקות וכמות המלמול שלהם עולה ככל שהם מקבלים תגובות למלמולם.
    לכן.. כאשר התינוק מתנסה בהפקה של קולות שונים. אל תסתפקו רק ב "כל הכבוד!" או "איזה חמוד!". חקו אותו, חזקו אותו ועודדו אותו להמשיך. "שיחה" עם תינוק בן כמה חודשים, זו הזדמנות נהדרת לתקשורת, זה מעודד אותו להמשיך לפתח ולגוון את הקולות שהוא מפיק, מלמד אותו להקשיב לאחר, להמתין לתורו, והכי חשוב – זה פשוט כיף!

עם הופעת המילים הראשונות..

  •  המילים הראשונות אותן אומרים הילדים מכילים לרוב הברה אחת, בדרך כלל זו ההברה האחרונה במילה ולאט לאט מתווספות למילה הברות נוספות. בנוסף, המילים הראשונות מאופיינות גם בשיבושים נוספים, כמו השמטת עיצורים, החלפת עיצורים, שיכולים ועוד.
    ולכן…הקפידו לספק לילד מודל נכון להגיה ולחזור על דבריו בצורה נכונה וטבעית. אך אל תתקנו אותו או תעירו על דיבורו. תנו לזמן לעשות את שלו.
  • במהלך התקופה החד מילית, הילד מבין יותר מילים מאלו שהוא מסוגל לומר ולכן מופיעות פעמים רבות התנהגויות של תסכול כתוצאה מחוסר יכולת להסביר את רצונותיו. בתחילת התקופה ילדים נעזרים עדיין בשפה לא מילולית (מנפנף לשלום, מרים ידיים כשרוצה שירימו אותו, מצביע, מהנהן לכן ולא ועוד) שלאט לאט מתחלפת במילים.
    ולכן… הקפידו להתייחס ולפרש גם את ההתנהגויות הלא מילוליות של הילד. במידה והילד מתקשה להביע את עצמו, הציעו לו בחירה בין 2 אפשרויות, בקשו שיראה לכם למה מתכוון או שאלו שאלות של כן\לא.
  • על מנת לעודד את הילד להשתמש במילים שלמד ספקו לו הזדמנויות לכך : שבו מולו וצרו קשר עין בזמן השיחה, דברו על נושאים המעניינים את הילד, שאלו שאלות ובעיקר- תנו לילד מספיק מקום וזמן לתגובה.

 

כתיבת תגובה

*כתובת האימייל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים *