אז איך היה היום בגן? (ובבית הספר?)

אז איך היה היום בגן? (ובבית הספר?)

Untitled-design.png
אז איך היה היום בגן? (ובבית הספר?)

נראה שההורים מתחלקים לשתי קבוצות.

קבוצה אחת של הורים שיודעים כ-ל מה שקורה בגן (או בבית הספר) וקבוצה שניה של הורים שאין להם מושג..

למה? כי כשהם שואלים את הילד/ה איך היה בגן, התשובה היא כיף, טוב או לא זוכר/ת.

אז זה נכון שיש ילדים יותר "דברנים" מטבעם, אבל כמעט כולם ישמחו לספר לנו איך היה להם היום בגן, אם רק נבקש את המידע בדרך קצת אחרת.

ריכזנו עבורכם שישה רעיונות (שבאמת עובדים!) שמעודדים את הילדים לשתף בחוויות היום שלהם

1

כדי לספר חוויות מהיום שלי, אני צריך להחליט מה אני רוצה לספר, לארגן את המידע בסדר הגיוני ולספר סיפור.

מדובר במשימה לא פשוטה כל כך עבור ילדים צעירים.

מה עושים?

במקום לשאול על היום שלהם, ספרו על היום שלכם. אפשר לעשות את זה כשאבא חוזר מהעבודה, בזמן מקלחת, בארוחת הערב או לפני השינה.

כל אחד בתורו מספר בקצרה על היום שעבר עליו, האחרים מקשיבים, יכולים לשאול שאלות וכמובן שכל סיפור מתקבל בברכה.

בצורה כזו :

  • הילד מקבל הזדמנות ללמוד איך אנשים אחרים מספרים על היום שלהם.
  • נוצרת בבית אווירה של שיתוף והנאה.
  • הילד רוצה להיות שותף ולספר גם את הסיפור שלו.

2

כדי לספר מה עשיתי במשך היום, שהתחיל ממש מזמן בבוקר והיה מלא בהמון התרחשויות..

אני צריך להיזכר מה היה שם. בשפה מקצועית, זה נקרא לשחזר מהזיכרון.

למבוגרים זה בדרך כלל קל יותר. לגבי הילדים, יש לנו שני רעיונות בשבילכם.

אפשר לנסות להיזכר באירועי היום בעזרת פעילויות שהילדים אוהבים.

הילדה מציירת מדהים? בקשו ממנה לצייר משהו שעשתה היום בגן.

הילד אוהב לבנות? שאלו האם בנה משהו היום בגן ואם רוצה לבנות שוב יחד איתנו.

אפשר גם לנסות להיזכר באירועי היום בעזרת תמונות שהגננת שלחה לנו או תמונות שנצלם בעצמנו בסוף היום בגן.

בצורה כזו :

  • הילדים נהנים ומשתפים פעולה.
  • הזיכרון צף ועולה תוך כדי פעולה.
  • קל להם יותר לשתף אתכם.

3

כדי לספר על חוויות היום, אנחנו צריכים לבחור מה מבין כל הדברים שעשינו היום, אנחנו רוצים לחלוק עם אחרים.

אם מתכננים מראש על מה לספר, המשימה הופכת לפשוטה יותר.

מה עושים?

לפני ששוכבים לישון או רגע לפני שנפרדים בבוקר בגן, מתכננים מה נרצה לשמוע אחד מהשני כשנפגש בסוף היום.

אפשר לבקש אחד מהשני : "בסוף היום אני ממש ממש אשמח לשמוע איך היה לך היום בחוג יוגה"

או לשאול אחד את השני "תרצה שאספר לך על הפגישה החשובה שתהיה לי היום בעבודה או על הנסיעה?"

בצורה כזו :

  • הפכנו את השאלה למשימה משותפת ומהנה.
  • הילד "מכוונן" מראש איזו פעילות לזכור ולספר.
  • הילד מחכה ומצפה לעמוד באתגר, לשמוע מאתנו ולשתף אותנו בסוף היום.

יכול להיות שהילדים יצטרכו קצת זמן כדי להבין את המשימה ורוב הסיכויים שלא יזכרו בכלל את מה שסיכמתם ביום יומיים הראשונים.

הסוד הוא התמדה. ספרו להם את מה שהבטחתם ואם הם לא זוכרים- לא נורא. ננסה שוב מחר.

4

גם אנחנו בתור מבוגרים, שזוכרים ויודעים לספר מה עבר עלינו היום, לא תמיד רוצים לעשות את זה בדיוק כשחזרנו הביתה.

לפעמים אנחנו זקוקים למנוחה קלה, כדי להירגע קצת מחוויות היום.

אותו הדבר תקף גם לגבי הילדים שלנו, שבדיוק סיימו יום עמוס בגן והראש שלהם עסוק בדברים  אחרים

כמו מה יאכלו כשיחזרו הביתה או עם מי יפגשו אחר הצהריים.

אם רק נתזמן את השאלה שלנו לזמן אחר, יכול להיות שנזכה לשיתוף פעולה טוב יותר.

חוץ מזה, אם אנחנו לא רוצים לשמוע בכל יום את אותה התשובה- אנחנו לא יכולים לשאול כל יום את אותה השאלה.

לכן, מומלץ לנסות ולהיות יצירתיים בשאלות שלנו.

מה עושים?

ממתינים עם השאלות שלנו לזמן שבו הילד פנוי ורגוע ומקפידים לשאול כל יום שאלה אחרת.

למשל:

מה עשית היום בפינת הבובות? מי צייר ציור יפה היום בגן? מה היה הכי טעים בארוחת הצהריים? איך היה בחוג?

בצורה כזו :

  • הילד פנוי להקשיב ולשתף פעולה.
  • הוא מצפה לשמוע איזו שאלה נשאל אותו היום.
  • השיתוף נעשה קל יותר.

5

יש גם עניין של  מוטיבציה. אפילו אם הילד זוכר בדיוק מה הוא עשה היום בגן, לא תמיד מתחשק לו לשתף עם אחרים.

בדיוק עכשיו הוא מוטרד מהריב שהיה לו היום עם חבר או שיש לו תוכניות להיפגש עם חברה אחר הצהריים ואין לו רצון לדבר ולשתף.

מה עושים?

מנסים להעלות את המוטיבציה. אפשר לעשות את זה בכל מיני דרכים. למשל…

הציעו לילד להסריט אותו כשהוא מספר מה עשה היום בגן ולשלוח לסבא\סבתא\להראות לאבא או אמא כשיחזרו בערב מהעבודה

בצורה כזו:

  • שוב הפכנו את השאלה למשימה מהנה.
  • הילד "משקיע" יותר, כדי לספר סיפור שיוכל להשוויץ בו לכולם
  • בפעם הבאה שירצה לספר מה היה לו בגן, יהיה לו קל יותר, גם בלי הפלאפון.

כמובן שאפשר ורצוי להגביל את הפעילות הזו לפעם –פעמיים בשבוע.

לסיכום, מומלץ לגוון, לבדוק מה עובד לכם יותר ומה פחות ותמיד תמיד להיות יצירתיים ולמצוא "שיטות" שמתאימות לילד\ה שלכם.

מהניסיון שלנו, עם הזמן תגלו שאתם לא זקוקים כבר לכל ה"טריקים" האלו והילדים שלכם ישתפו אתכם בלי שאפילו שאלתם 😊

כתיבת תגובה

*כתובת האימייל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים *