מדריך להורה לילד המשבש מילים או : נורמות לרכישת עיצורים בשפה העברית

כחלק מתהליך רכישת השפה הטבעי, ילדים משפרים עם הזמן את מובנות הדיבור שלהם.

חשוב לדעת ולזכור שישנם גילאים מסוימים בהם נצפה לרכישה של צליל או מבנה של מילה :

מילה ארוכה לעומת מילה קצרה, הברה פשוטה כמו "בה" של "בקבוק" לעומת הברה מורכבת יותר כמו "צפר" מהמילה "צפרדע".

 

למה ילד מצליח לומר צליל מסוים לפני צליל אחר? בדרך כלל בגלל שהוא קל יותר להגייה ונפוץ יותר בשפה.

למשל, ילדים אומרים קודם את הצלילים מ, ב, פ כי הם מאוד נפוצים בשפה, אפשר לראות בקלות מה צריך לעשות בפה כדי לומר אותם ובגדול, הם דורשים "רק" סגירה של השפתיים (בניגוד לצליל ח' למשל..).

שתי שאלות נפוצות בהקשר הזה (נשתמש בצליל ר' כדוגמא ):

הילד שלי בן שלוש וחצי ועדיין לא אומר ר'. לתקן אותו?

גיל הרכישה של הצליל ר' הוא עד גיל 4 שנים. לכן, ההמלצה היא לא להעיר לילד ולא לנסות ללמד אותו איך לומר את הצליל. אלא, לתת לזמן ולטבע לעשות את שלהם.

הילד שלי בן ארבע וחצי ועדיין לא אומר ר'. לתקן אותו?

במקרה הזה, גיל הרכישה כבר עבר ולכן רוב הסיכויים שהילד לא יצליח לרכוש אותו לבדו. זה הזמן לפנות לטיפול מקצועי של קלינאית תקשורת. כמו כל הרגל, ככל שנטפל מוקדם יותר כך הטיפול יהיה קל וקצר יותר. גם במקרה הזה, עדיף לא לנסות וללמד את הילד "בינתיים" בעצמכם, כדי להימנע מלמידה של צורת הגייה משובשת ומתסכול של הילד.

להלן מספר טבלאות המרכזות את גילאי הרכישה של עיצורים בשפה העברית

הנתונים מבוססים על מחקרה החשוב של דר' אביבית בן דוד (2015), שמספק נורמות עדכניות וחדשניות ביחס לאלו שהיו עד היום בידי אנשי המקצוע, בכל הקשור להתפתחות ההגייה בשפה העברית.

קלינאית התקשורת יפעת דנה שוורצמן דאגה לערוך ולארגן את הנתונים על מנת שיהיו נגישים וברורים לכל הורה ואיש מקצוע.

נורמות ברכישת העיצורים בעברית – טווחי רכישה לפי גיל בשנים

  • יש להפנות לאבחון קלינאי/ת תקשורת כאשר הילד בעל מובנות דיבור ירודה שאיננה תואמת גיל ו/או כאשר הילד מתוסכל מהדיבור.   בכל מקרה של ספק – מומלץ להתייעץ עם קלינאי/ת תקשורת ולהותיר את ההחלטה לטיפול אצל קלינאי/ת התקשורת.
  • הנתונים לקוחים ממחקרה של ד"ר אביבית בן דוד (2015) ונערכו ע"י יפעת דנה-שוורצמן.
מיקום בהברה 

 

מיקום בראש הברה

 

מיקום בסוף הברה 
    מיקום במילה

 

 

ההגה

בתחילת מילים חד-הברתיות ובהברות אחרונות של מילים רב-הברתיותבסוף מילההערות
מ', נ' – /m/, /n/2:06-32:06-3 
י' עיצורית – /j/2:06-3————- 
פּ', בּ' – /p/, /b/2:06-3————- 
ט'/ת' – t//2:06-32:06-3התקבלה הפקה שינית מעט כתקינה
ד' – //d2:06-32:06-3התקבלה הפקה שינית מעט כתקינה
ק'/כּ' – k//2:06-32:06-3 
ג' – /g/2:06-33-3:06 
פ' רפה – //f2:06-32:06-3 
ב' רפה/ו' – v//3-3:063-3:06 
ח'/כ' רפה – //x2:06-32:06-3 
ל' – /l/2:06-32:06-3 
ר' – /r/3:06-43:06-4

ההגאים השורקים – במחקרה של בן דוד (2015) גם קבוצת הגיל הבוגרת ביותר (בני 6-6:06 שנים) לא הראתה שליטה (90% הצלחה). להלן ממצאי עבודות מחקר אחרות – Jedwab (1975), בן-צבי (1981) וגבאי (1986).

מיקום במילה

 

ההגה

בתחילת מילהבסוף מילההערותשׁ' – //sh6-6:066-6:06נע סביב 75% הצלחהס'/שֹ – /s/נרכשים הדרגתית בגילי בי"ס. אם קיים ספק – מומלץ להתייעץ עם קלינאי/ת תקשורתז' – /z/צ' – ts//

טבלה מסכמת – התייחסות לרכישת עיצורים וליחידות במילה (מספר הברות ויחידות תת-הברתיות)

5:00-5:064:06-5:004:00-4:063:06-4:003:00-3:062:06-3:00
הגאים   ר'ג' (בסוף הברה), vמ', נ', י' עיצורית(/j/), ט'/ת', ד', ק'/כּ', ג' (בראש הברה), f, ח'/כ' רפה, ל'
יחידות תת-הברתיות  צרור עיצורים בראש מילה (כמו ב"דבש")עיצור סוגר הברה באמצע מילה עיצור בראש הברה, עיצור בסוף מילה
מספר הברות במילה   4 הברות בהטעמה מלרעית4 הברות בהטעמה מלעילית1-3 הברות

בכל שאלה או התלבטות מקצועית ניתן גם לקבל ייעוץ מקצועי מקלינאית תקשורת אצלנו באתר דרך צור קשר

2 תגובות

  1. שלום,
    אני קלינאית תקשורת מטורונטו. התחלתי לעבוד בארץ עם ילדים עם dyspraxia. האם יש לכם רשימה של מילים לאבחן איזה צלילים יש להם בכל המקומות במילה.
    תודה

    1. הי שרה
      אנחנו לא מוכרים אבחונים רק משחקים

      שיהיה בהצלחה
      מלי ואיציק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

תפריט נגישות